Dworzec kolejowy w Twardogórze

W 1910 roku ukończono budowę dworca i linii kolejowej biegnącej przez Twardogórę (Festenberg). Budowę realizowały Królewskie Pruskie i Wielkoksiążęce Heskie Koleje Państwowe (Königlich Preußische und Großherzoglich Hessische Staatseisenbahn).

Odcinek linii z Grabowno Wielkie (Großgraben) - Twardogóra (Festenberg) - Bukowina Sycowska (Bukowine) został otwarty 1 października 1910 roku, a cała dzisiejsza linia 355 Grabowno Wielkie - Ostrów Wielkopolski działa od 20 listopada 1910. Najdłużej budowany był leśny i dość trudny ze względu na ukształtowanie terenu odcinek z Bukowiny do Międzyborza (Neumittelwalde). Międzybórz był przy tym stacją graniczną, ostatnią po stronie pruskiej - tam zatem odbywały się odprawy celne.

Już w latach wcześniejszych (1875-1909) w Twardogórze działali spedytorzy kolejowi. Kolejno byli to Carl Hain, Hugo Schwerin i Max Weber - ten ostatni był również właścicielem gospody Zum Stern (Pod Gwiazdą) przy twardogórskim rynku. Pasażerowie dokonując zakupu biletu kolejowego, nabywali również usługę dowozu na dworzec w Grabwnie Wielkim konnym omnibusem spedytora.

Nowy dworzec był chętnie fotografowany a reprodukcje tych fotografii (również kolorowane) trafiły na kilka przedwojennych pocztówek.

Po otwarciu linii kolejowej na planie miasta pojawiła się nowa nazwa ulicy. Dworcową czyli Bahnhof Straße została dzisiejsza ulica 1 Maja prowadząca do nowo wybudowanej stacji kolejowej.

Zachowany rozkład jazdy z przełomu lat 1943/1944 informuje o liczbie pociągów kursujcych na linii. Było to po sześć pociągów w obu kierunkach. Na wschód dwa pociągi dojeżdzały do Międzyborza (Neumittelwalde, ostatnia stacja po stronie niemieckiej) - o 7:12 i o 16:12, a czterema można było dojechać do Ostrowa Wielkopolskiego wjeżdżając na teren okupowanej Polski - odjazdy o 5:06, 8:57, 14:35 i 19:18. Podobnie było z podróżą w kierunku zachodnim - kursowały 2 pociągi z Międzyborza (8:18 i 17:18) i 4 z Ostrowa Wielkopolskiego (6:11, 9:53, 15:32 i 20:19).

Po zakończeniu II wojny światowej linia wyraźnie zyskała na znaczeniu. Za czasów niemieckich pociągi Breslau - Warszawa kursowały linią krotoszyńską i dalej przez Ostrów Wielkopolski i Łódź. Po wojnie intensywniej zaczęła być użytkowana właśnie linia twardogórska skracająca czas podróży i transportów pomiędzy Wrocławiem na Ziemiach Odzyskanych i stolicą.

W 2016 roku zakończony został kapitalny remont dworca. Remontem tym zajęła się gmina Twardogóra po wcześniejszym przejęciu budynku od PKP.